Translate Milfy!

dinsdag 20 september 2016

Megalekker boek vol keinuttige knaltips!


door Sterre Leufkens

Er is weer een hoop te doen over de schrijfvaardigheid van studenten. Die maken spelfouten, heffen e-mails verkeerd of überhaupt niet aan, kunnen hun teksten niet structureren, enzovoortsss. Of dat allemaal waar is en zo ja, wat er aan zou moeten gebeuren, dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat ik mijn studenten het boek ‘Fan-tas-tisch om hier te zijn! Verbeter je taalgebruik’ ga aanraden. Want daaruit kun je leren wat in teksten écht belangrijk is: effectief je boodschap overbrengen.


Christine Liebrecht geeft in haar vrolijk geschreven boek twintig tips voor krachtiger taalgebruik. Krachtiger, dat betekent vooral: doeltreffender. Overtuigender. Als je bijvoorbeeld je belangrijkste punt ook als belangrijk wilt laten overkomen, dan kun je daar allerlei taaltrucs voor inzetten: leestekens (LEES DIT BLOG!!!), overdrijving (Milfje is echt het allerbeste blog van de hele wereld), slimme contrasten (Ik hou eigenlijk niet van taalblogs, maar dít blog is echt megacool), zintuiglijke taal (Mijn hart spingt op bij iedere zin!), metaforen (Dit blog is als een schaduwrijke bron in de verzengende woestijn) en ga zo maar door.

Het zijn stuk voor stuk tactieken die je misschien onbewust wel kent, maar waarvan het heel handig is om je je bewust van te zijn. Voor als je zelf een stuk schrijft, maar ook wanneer je andermans teksten leest: Liebrecht geeft allerlei voorbeelden van slimme taalmanipulaties door persvoorlichters, politici en reclamemakers. De tips komen trouwens ook van pas als je mensen gaat toespreken in plaats van -schrijven, of als je gaat vergaderen en graag je zin wilt krijgen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de ‘durf-geen-nee-te-zeggen-truc’: laat iemand eerst schrikken met een enorme eis (53 bomen kappen), en zwak die vervolgens af (33 bomen is ook genoeg). De tegenstanders zullen dan makkelijker meegaan dan wanneer je met 33 begonnen was. Zulke trucs zijn nauwelijks meer talig te noemen, maar praktisch zijn ze wel.

Een nuttig boek voor op je bureau dus. Was er dan helemaal niks mis? Ach jawel, zoals het een zure recensent (zintuiglijke taal!) betaamt heb ik ook nog iets kleins aan te merken. Ik miste namelijk een bronvermelding. Dat hoeft echt geen uitgebreide bibliografie te zijn, liever niet zelfs. Maar ik zou bijvoorbeeld graag meer willen lezen over de 45 technieken voor humor waar Liebrecht over schrijft. En ik wil graag het artikel lezen dat aantoont dat ontkennende woorden (niet, geen) op termijn vergeten worden, terwijl de positieve boodschap in het geheugen achterblijft. Een klein overzicht achterin, per hoofdstuk, of gewoon een hoofdstukje met leestips zou een goede toevoeging zijn geweest.

Maar goed, wat zou het. Ik vond het een meeeeegalekker boek!!1!



Christine Liebrecht: Fan-tas-tisch om hier te zijn! Verbeter je taalgebruik. Bertram + De Leeuw. Paperback, 128 pagina's, €9,95. ISB9789461562128. O.a. hier te koop. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten