Translate Milfy!

woensdag 7 januari 2015

Too soon bassoon

Wie kent ze niet: rijmcombinaties, zoals Weinig Kans Hans, en Dacht Het Niet Piet. Je hebt een zin of een zinsdeel, daar plak je een rijmend woord achter,  en klaar is je lekker bekkende frase. Vergelijk ook Paul Simon's liedje 50 ways to leave your lover voor Engelse voorbeelden. Meestal kun je van zulke spreektalige constructies wel voorbeelden op het internet vinden. En inderdaad, weinig kans hans is zeker wel te vinden. Maar! Ja! Maar! Nu gebruiken wij in het Milfje hoofdkwartier dus ook een uitdrukking, die nog helemaal niet voorkomt op het internet. Ja, je hoort het goed: Milfje is uber-ultra-kilo-hip. Waar gaat het om? Zie onder de breek (of in de titel...)!


Het gaat om de zinsnede (gatver) de too soon bassoon. Wanneer iemand een grap maakt over iemand die bijvoorbeeld net is overleden, zeggen mensen wel: wow, too soon. In overvalscht Hollandsch: dit is echt te snel. 9/11 was een goed voorbeeld, of de dood van Michael Jackson - de dag erna mocht je daar nog geen grappen over maken (en met 9/11 moet je nog steeds trouwens uitkijken, tip voor niks). Nu zijn wij dol op dat soort rijmuitspraken, en wij zeggen dan dus in een dergelijke situatie: too soon bassoon. We gaan zelfs nog verder; we doen daarbij ook een bassoon oftewel fagot na (zie dit aandoenlijke filmpje voor hoe dat er uitziet). We doen dit al jaren, dus je kunt je onze verbazing voorstellen toen bleek dat op het interweb helemaal niks noppes nada over dit fenomeen te vinden is! 

Nou ja, hoe kan dat nou, dat dat niet op het internet voorkomt?! Hoe dan ook, des te leuker voor ons, want nu zijn we bezig met iets supercools: we proberen too soon bassoon in de Urban Dictionary te krijgen. Iedereen mag daar lemmata toevoegen, maar ze moeten wel eerst goedgekeurd worden door een jury, en die is nogal streng. Help Milfje dus door too soon bassoon veel te gebruiken, bij voorkeur met visueel element, en wie weet staan we binnenkort met z'n allen in het woordenboek…!

Welke van dit soort rijmcombo's gebruiken jullie weleens? Wat gaan we doen Jeroen? Dacht het niet Piet? Geef maar door Noor? Heb je wel een serre Sterre? Zit je me te tarten Marten? 


NB: inmiddels hebben we toch één vermelding gevonden, en wel hierrrr

5 opmerkingen:

  1. helaas pindakaas, natuurlijk
    dus dat met die bassoon komt niet eens uit jullie orkest ervaring?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uit het liedje 'Ha ha' van de legendarische Belgische rockgroep T.C.Matic:
    "comment ça va Martha?" en "haut les mains, Julien!" (of was het "à demain, Julien"? ik weet het niet zeker meer...)
    Zelf mocht ik in mijn jongensjaren (zoals wellicht meer van mijn naamgenoten) ook wel eens de aanmoediging "ready, Freddie? (go!)" horen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja natuurlijk, ready Freddy gebruik ik ook weleens, volgens mij ken ik het uit "Crazy Little Thing called Love" van Queen

      Verwijderen
    2. Kan best; met Queen heb ik niets, dus ik ken het nummer niet (doe mij inzake jaren 80-muziek maar T.C.Matic!) ;-)

      Verwijderen
  3. En nog eentje uit de taal van Molière: "super, mon cher!"
    (klinkt alvast veel mooier dan het vrij idiote "super duper"...)

    BeantwoordenVerwijderen